vrijdag 10 september 2021

Vrijdag 10 september 2021 Van Arles naar Bormes-les-Mimosas

Nou daar zitten we dan. In een tentje terwijl het buiten regent. 10% kans op regen volgens het weerbericht. ja, ja. En dan zitten we ook nog eens op een camping met een toiletgebouw zonder wc-brillen en geen toiletpapier. Moet je zelf mee naar het toiletgebouw nemen, het wc papier althans. Oké een wc-bril kan je ook meenemen, maar ik heb nog weinig mensen op de camping zien lopen met een wc-bril bij zich. Vakantie heet dat mensen. 

Maar enfin, de dag begon goed. We zaten om half negen aan het ontbijt in ons IBIS hotel in Arles. Het was niet zo goed, als het ontbijt in onze vorige IBIS, maar het kon er mee door. Om een uur of tien reden we Arles in. Daar heeft Vincent van Gogh in 1887 zo'n veertien maanden rondgelopen en het nodige geschilderd. (Voor wijsneuzen die menen te moeten opmerken dat dit niet kan omdat er maar 12 maanden in een jaar zitten, hij woonde hier ook in 1888 een paar maanden.)

Vincent van Gogh woonde toen in het zogenaamde gele huis. Dat is aan het einde van WO II gesneuveld tijdens een bombardement, maar de plek is een goed startpunt om een wandeling door Arles te maken op zoek naar plaatsen waar Van Gogh heeft gewerkt.

We hebben op Google Maps het adres van het gele huis opgezocht. Google voert ons eerst door het centrum heen. Nergens een vrije parkeerplaats voor handen, maar als we bij het gele huis aankomen zien we een parkeerterrein wat half leeg staat. Huh? Waarom staan hier zo weinig auto's? Maar in het kader van 'vraag niet hoe het kan maar profiteer ervan', parkeren we onze auto en kopen we een kaartje voor 2,5 uur bij de parkeerautomaat. Als eerste lopen we naar het voormalige gele huis.

Het gele huis waar Van Gogh woonde en zoals hij het schilderde.

De plek waar het gele huis stond in 2021. Het huis is helemaal weg. Wel staat het hoge huis dat achter het gele huis op het schilderij te zien is er nog. Ook het viaduct op de achtergrond is nog herkenbaar.

We maken vervolgens een wandeling door Arles en bekijken een paar plekken waar hij zijn schilderijen heeft gemaakt.


De plek vanaf waar Van Gogh ongeveer de sterren boven de Rhone heeft geschilderd.

Het oude centrum is een schitterende plek om rond te lopen. Prachtige oude huizen en smalle straatjes.




Op een aantal plekken staat een bord met het schilderij dat Van Gogh er heeft geschilderd. We drinken een kop koffie bij de plek waar Van Gogh de Le jardin de la maison de santé heeft gemaakt.

Le jardin de la maison de santé met een bord met het schilderij. 

Café La Nuit in 1887


Al met al is het een bijzonder geslaagd uitstapje. Als we terug komen bij onze auto, zien we dat de parkeerplaats overvol staat. Als we in onze auto op ons gemak het adres van de camping in onze navigatie invoeren, zien we dat achter ons een Fransman ongeduldig staat te wachten totdat wij vertrekken. Hij staat zo dicht achter ons en achter hem staan weer andere auto's, dat we onze parkeerplek niet via de officiële weg kunnen verlaten maar een stukje tegen de rijrichting moeten rijden op de parkeerplaats. Gelukkig komen we geen tegenliggers tegen. Ongeduldige Fransen ook.

Na Arles rijden we naar Bormes-les- Mimosas, waar we zes nachten zullen staan. Marianne haar zus en zwager komen daar ook vandaag aan. We gaan daar kamperen. Onderweg maak ik een bingokaart met uitspraken die Marianne ongetwijfeld gaat maken als we de tent straks gaan opzetten en die ik dan kan afstrepen.

  • Snap je dat niet?
  • Doe je ook nog wat?
  • Dat heeft nog geen enkele haast, dat komt straks wel. Eerst dit.
  • Je snapt het echt niet hè.
  • Hoe vaak moet ik het nog zeggen?
  • Hou jij die stok dan maar even vast.
  • Andersom natuurlijk
  • Eerst die andere stok
  • Daar kan ik nou niet zo goed tegen 
  • Sla jij de haringen er dan maar in.
  • Martin!!!!!!
  • Jij had toch alles in de auto gelegd?
Ik gok dat ik er minstens vijf ga scoren. 

Onderweg begint het vreselijk te regenen. Bij Toulon is het zelfs noodweer. De regen valt met bakken uit de hemel. Heel fijn weer om straks een tent op te zetten. Maar we hebben geluk, want als we op de camping aankomen is het droog. We zetten de tent op - ik laat in het midden hoeveel bingopunten ik scoor - en zie hier na een tijdje onze tent.




Nauwelijks zitten we op onze stoelen uit te puffen - vooral ik-  van het zware werk, als het begint te regenen. Snel alle spullen in onze voortent gezet en daar zitten we nu. Terwijl de regen op de tent tikt, moet ik opeens aan een gedicht van Slauerhoff denken.

Alleen in mijn gedichten kan ik wonen,

Nooit vond ik ergens anders onderdak;

Voor de eigen haard gevoelde ik nooit een zwak,

Een tent werd door den stormwind meegenomen.

Dat laatste zie ik nog wel gebeuren.

2 opmerkingen:

Vakantie Frankrijk september 2021

Hierbij treft u het verslag aan van een korte vakantie in september 2021 naar Frankrijk. We verbleven daarbij een aantal dagen in een Euroca...